Hoe je taijiquan verbeteren?

door dr. Paul Lam
oorspronkelijke titel: How to Improve Your Tai Chi
Bron: http://www.taichiproductions.com/articles/display.php?articleid=7
vertaling Marc Heyvaert


Na een tijdje taiji te hebben beoefend, vinden de meeste mensen het zo leuk dat ze een hoger niveau willen bereiken. Het goede aan taiji is dat het niet competitief is, maar wel evolutief. Je maakt vorderingen voor je eigen plezier en vervulling en je kan blijven vorderingen maken, ongeacht je leeftijd. Deze evolutie leidt naar verlichting en een betere gezondheid.

Eenmaal je besloten hebt je taiji te verbeteren, zal je manieren en middelen vinden om dit te doen. Natuurlijk kan je leren van goede leraars en zijn er ook goede boeken die je kunnen helpen, maar ik zou graag een paar richtlijnen willen geven. Een van de bekendste taiji leraars, Man-Cheng (Zheng Manqing - noot van de vertaler) beweerde dat er drie noodzakelijke dingen waren om je taiji uitstekend te maken : een goede leraar, talent en oefening.

Een goede leraar is belangrijk. Je kan niet veel veranderen aan je talent of je fysieke mogelijkheden, maar een goede leraar en regelmatig oefenen kunnen je helpen een zeer hoog niveau te bereiken. Oefenen is eigenlijk absoluut noodzakelijk. Ook al heb je veel talent en een uitstekende leraar, dan kan je zonder oefenen onmogelijk de innerlijke principes van taiji begrijpen en kan je er ook de vruchten niet van plukken. Oefenen is dus van het allergrootste belang. Wanneer je van gezondheid je prioriteit wil maken en volop van je taiji wil genieten, zal je ook de tijd vinden om te oefenen. Zelf vind ik het een goede gewoonte om een vaste tijd van de dag te reserveren voor mijn training. Ik oefen elke morgen, en voor mij komt dat prima uit.

We weten allemaal dat taiji een interne krijgskunst is. Dit betekent dat lichaam en geest samenwerken op een geïntegreerde manier. Intern betekent ook dat je je mentale capaciteiten moet gebruiken. Dit maakt taiji nu juist zo interessant! Je gebruikt je verstand om te begrijpen waarom je bepaalde bewegingen uitvoert op een bepaalde manier. Wat is de bedoeling van de beweging? Is ze zinvol? Voelt ze goed aan? Worden de essentiële kenmerken van de taiji gerespecteerd? Geeft de beweging je een sterker gevoel van Qi? Is de beweging veilig? Ben je geconcentreerd? Intern betekent dat verstand, lichaam en geest één moeten worden.

Proberen een hoger niveau te bereiken is plezierig maar het is ook een uitdaging. Je moet wel beseffen dat niemand alles over taijiquan weet en ook dat het niet belangrijk is perfect te worden in taiji. Het plezier en de positieve effecten komen vanzelf terwijl je naar een beter niveau evolueert. Ik zal hier de vier fasen aangeven die in taiji mogelijk zijn. Ze beïnvloeden elkaar en door aan één aspect te werken, werk je ook aan de andere. Deze vier fasen zijn een manier om vorderingen te maken, vier wegbeschrijvingen, maar er zijn overlappingen en ze vloeien soms in elkaar over. Sommige concepten zijn misschien onduidelijk in het begin, maar naarmate je vorderingen maakt zal je de betekenis ervan beter begrijpen. Het is dus zeker een goed idee deze tekst af en toe te herlezen, omdat je na verloop van tijd deze fasen beter zult kunnen bevatten. Niemand bereikt echter de perfectie in elk van de vier fasen, streven naar verbetering is het enige dat telt.

Fase 1 - Jing

Jing betekent mentale rust. Denk aan de stilte in je geest, denk aan de stilte binnenin. Verbeeld je dat je in een rustige omgeving bent, zoals een stille plek in het regenwoud. Je zal gauw verstillen van binnenuit en je volledig kunnen concentreren op wat je lichaam doet. Wanneer je dan op een correcte manier je taiji vorm loopt zullen de bewegingen deze mentale rust verder uitdiepen. Een goede controle over je bewegingen zal het niveau van je mentale rust verhogen en zo kan je geest positief inwerken op andere aspecten (van de taiji). Het kan een tijdje duren eer je goed niveau van mentale rust kan bereiken, maar eens je daar geraakt zal je merken dat het de volgende keren minder moeite zal kosten.

Jing-zijn helpt je te ontspannen en is essentieel wanneer je taiji oefent.

Fase 2 - Song

Song wordt vaak vertaald als ontspannen, maar de echte betekenis is ruimer, het betekent ook losmaken en uitrekken. Beeld je in dat je gewrichten los open en ontspannen zijn, zonder stramheid, maar ook zonder ze te stretchen. We kunnen dit illustreren met het schoudergewricht. Wanneer je zacht je arm zijwaarts uitsteekt, dan zie je boven op je schouder een kuiltje. Span je schoudergewricht en het kuiltje verdwijnt. Waarschijnlijk kan je bepaalde gewrichten helemaal niet uitrekken, maar dan gebruik je je gedachten om de ontspanning van deze gewrichten te visualiseren. Je romp moet je in verticale richting ontspannen. Beeld je in dat je vanuit het midden van je hoofd naar boven toe, en vanuit je middel naar onder toe, je lichaam uitrekt, zodat je romp als het ware langer wordt. Je heup- en kniegewrichten moeten licht gebogen zijn. Dit is een techniek van bewust ontspannen, wanneer je gewrichten licht uitgerokken zijn en open zal je zien dat het onmogelijk wordt er gespannen bij te lopen.

Song-zijn helpt je Qi te stromen, zorgt voor sterke en soepele pezen, gewrichtsbanden en spieren.

Fase 3 - Chen

Chen betekent zinken. Je zal regelmatig horen dat je je Qi moet laten zinken tot in je Dan Tian. De Dan Tian is een gebied in je buik, ongeveer drie vingers onder je navel, en het is een soort stockageruimte voor de vitale Qi in je lichaam. Bij taiji ligt het centrum van alle bewegingen in het middel rond de Dan Tian. Uitademen kan helpen je Qi te laten zinken tot in je Dan Tian, en dit zal je ook helpen je gedachten te verstillen en je gewrichten te ontspannen. Je zal ondervinden, vooral wanneer je de buikademhaling gebruikt (zie verder), dat het gebied rond de Dan Tian warm en zwaar zal aanvoelen. Dat is het gevoel dat je krijgt wanneer je Qi naar je Dan Tian zinkt. Waarschijnlijk za je dit in het begin niet voelen, maar naarmate je oefent en je taiji verbetert en je de vorm correcter uitvoert, zal je uiteindelijk in staat zijn de Qi in je Dan Tian te voelen en zal je leren je Qi te laten zinken.

Chen vergroot de stabiliteit van je posities en helpt je bij het ontwikkelen van Song en Qi.

Buikademhaling

Beeld je in dat lucht langs je neus binnenstroomt, langs je luchtpijp in je longen stroomt, de longen en je buikholte vult. Je buik is gevuld met lucht zodat hij zacht vooruitsteekt. Wanneer je vervolgens uitademt gaat je buik samentrekken. Beeld je in hoe de lucht uit je buikholte en longen stroomt en via de luchtpijp en neus terug je lichaam verlaat. (Natuurlijk komt er geen lucht in je buik terecht. Dit is een methode die visualisatie gebruikt als een manier om je middenrif naar omlaag te duwen zodat je longen meer lucht opnemen.)

Fase 4 - Huo

Huo betekent levendig, actief. Sterk zijn, met een krachtige Qi en met een goed mentaal evenwicht is belangrijk. Voeg daar levendigheid (huo) aan toe en je krijgt een efficiënte taiji, die leidt naar een goede gezondheid en die effectief is als krijgskunst. Deze levendigheid krijg je door regelmatig te oefenen met een correcte houding, losse gewrichten en een sterke innerlijke kracht.

Huo-levendigheid helpt je Qi te ontwikkelen en verbetert je soepelheid.

Conclusie

Wanneer je werkt aan de verbetering van je taiji, zal dit ook gebeuren. Denk eraan dat je bewust moet bezig zijn met wat je doet en regelmatig moet oefenen. Hou je gedachten bij de vier fasen. Concentreer je, bijvoorbeeld, een tijdje op één fase en ga vervolgens door naar de volgende. Volg deze instructies op en je reis op weg naar hogere niveaus van taiji zal aangenamer verlopen.

 

Tai Chi EVS Tienen